fredag 6 juli 2012

Husligheter

Sånt har jag ägnat kvällarna åt de senaste dagarna. Igår torsdag tog jag reda på en hink med årets flädersaft och hällde upp den i flaskor som sedan hamnade i frysen. 12 st 60 cl flaskor blev det :) Idag har jag slagit på stort och kokat jodgubbssylt:) Sist jag provade för lääänge sedan så blev det antingen väldigt löst eller så närmast gele. Det är det där med att skumma som jag tycker är svårt.. Vet inte riktigt vad det är som jag ska skumma bort, så vi får väl se vad det blev av det hela.. Sonen provsmakade en klickvarm sylt och den var iallafall jättegod ;)

Behöver plocka fler fläderblommor, men det är så mycket göra med att få bort alla kryp.. Men saften blir god :)

Kram!

6 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Låter jättegott och mysigt att pyssla. Mitt hemgjorda blir inte alltid som jag tänkt mig, men det smakar ofta riktigt bra ändå ;)

    Kram o ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Flädersaften sköter sig självt så det är inget problem.. Men att koka sylt och veta hur mkt man ska skumma osv.. Det gör mig nervös ;) Kram!

      Radera
  2. Svar
    1. Ja det får vi hoppas, har inte smakat på den ännu ;)

      Radera
  3. Vad flitig du är! Och det låter så gott... Själv ger jag mig inte på sådant där. Är nog inte gammal nog än ;-). Eller så kan det vara så att jag alltför väl kommer ihåg morsans svordomar över syltning och saftning när jag var liten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Mamma kokade alltid saft och sylt när man var liten, men jag har bara provat lite.. Fläder saften sköter sig själv, så det är lugnt :)

      Radera